11 jul, vanochtend pas hebben wij ontdekt dat er een deel van onze telefooncentrale defect was.
Hierdoor was het niet mogelijk het nummer 024-3971111 te bellen.
Aangezien de andere nummers het wel deden is dit enkele dagen onopgemerkt gebleven.
Inmiddels is het defekte deel vervangen en zijn wij ook weer op dit nummer bereikbaar.
Excuses voor het ongemak.
15 jun, vanochtend is de server na een reboot niet up gekomen.
Momenteel is er monteur onderweg / ter plaatse die de nodige checkups zal doen.
Het vermoeden is dat de RAID aan het rebuilden is, dit kan enige tijd duren.
Getroffen IP adressen:
80.247.202.65
80.247.202.73
80.247.202.74
80.247.202.76
UPDATE, server hangt in een zelfde check zoals 2 andere servers hadden op 24 feb 2006 (zie hieronder).
Server is hier echter na een paar uur en en reboot verder doorheen gegaan, op dit moment is de RAID aan het rebuilden.
Ook dit zal weer enige tijd in beslag nemen waardoor wij besloten hebben ook deze server versneld te vervangen voor een nieuwe.
Momenteel wordt de backup van 14 juni terug gezet op de nieuwe server.
Excuses voor het ongemak.
24 feb, na een reguliere automatische update van het OS kwamen er 2 server niet meer up.
Na wat onderzoek bleek dat er op zich niets mis is met de servers maar dat er een check plaats vond van de user en groups op de server.
De melding was de volgende "Starting dbrecover Checking consistency of user and group information..."
Na wat info ingewonen te hebben van Sun Cobalt techneuten en wat zoek werk op internet bleek dat deze check uren en uren kan duren !
We vonden een site waar iemand hetzelfde probleem heeft gehad, kijk vooral naar hoe lang het kan duren eer deze checks klaar zijn:
http://www.webhostingtalk.com/archive/thread/461168-1.html
Inmiddels zijn alle servers weer up and running.
2 servers hadden geen enkel probleem en hebben deze check dan ook niet gedaan, 1 server deed er slechts 20 minuten over.
De probleem servers hadden echter veel meer tijd nodig, 23 uur en 5 minuten voor Cobalt03 en Cobalt02 spande de kroon met 39 uur en 10 minuten !
Tijdens de verloren uren in colo zijn er nieuwe Dell servers geinstalleerd en klaar gemaakt die de Sun Cobalts gaan vervangen, ander OS (Fedora Core 4) met een open source versie van het Cobalt Control Panel.
De Cobalts zullen deze week uiterlijk de week erop allemaal vervangen worden / zijn.
Cobalt03 is inmiddels (zaterdag 25 feb) overgezet, Cobalt02 volgt later vanadaag (zondag 26 feb).
Getroffen IP adressen:
80.247.202.66
80.247.202.67
80.247.202.77
80.247.202.78
80.247.202.81
80.247.202.82
80.247.202.83
28 feb, op de nieuwe server RS02 is het e-mail probleem nog niet opgelost.
De e-mail wordt wel ontvangen maar niet bij de betreffende user afgeleverd, wij werken hier aan.
Quick fix 1: de user via het controle paneel te verwijderen en daarna opnieuw aan te maken.
Quick fix 2: stel een e-mail forward in via het controle paneel naar een ander extern POP account.
Echter is dit niet de oplossing die wij nastreven, deze quick fix werkt overigens niet bij hoofd users !
Daarnaast is er een probleem bij een aantal CGI en PHP scripts, ook hieraan wordt gewerkt.
UPDATE 28 feb, e-mail probleem is opglost. Mocht er nog een enkel probleem geval zijn lossen wij die direct op.
Helaas is het CGI / PHP naar mail probleem nog niet opgelost, wachten is op een oplossing door een extern bedrijf.
UPDATE 1 mrt, CGI / PHP naar mail probleem is opgelost.
Aanpassing aan sendmail en aan de geinstalleerde firewall / spam filters welke te strikt waren ingesteld.
Excuses voor het ongemak.
5 okt, vannacht heeft 1 van de hard disks het begeven waardoor de server steeds reboot.
Na wat aanpassingen om dit te voorkomen is de server na de laatste reboot rond 8 uur vanochtend niet meer gestart.
Wij zijn nu onderweg naar A'dam om deze storing op te lossen, wij zijn hierdoor helaas telefonisch niet bereikbaar.
Getroffen IP adressen:
80.247.202.67
80.247.202.82
80.247.202.83
Update 6 okt 2005
Uiteindelijk bleken beide hard disks uit de RAID defect te zijn, iets wat wij nog nooit eerder hebben meegemaakt.
Betekend wel dat wij niet in staat waren de storing direct op te lossen, een backup is op een andere draaide server toegevoegd zodat alle sites weer zo snel mogelijk online waren.
Enkele sites hadden nog e-mail problemen maar die waren aan het einde van de dag opgelost.
Nieuwe hard disks zijn onderweg, deze zullen hopelijk zaterdag binnen komen zodat deze dit weekend in de server kunnen worden geplaatst.
Waarna een nieuwe backup zal wordem terug gezet zodat alle sites weer op de juiste server draaien.
Update 15 okt 2005
Nieuwe hard disks zijn geplaatst, sites worden vandaag weer terug gezet.
Excuses voor het ongemak.
In de ochtend zal server cobalt01 korte tijd offline zijn ivm vervanging hard disk.
Plaatsing nieuwe server tbv vervanging cobalt03
Cobalt03 zal in de loop van deze week worden omgezet naar de nieuwe server, door deze werkzaamheden kan het voorkomen dat de server korte tijd offline zal zijn.
Vanochtend heeft een deel van het netwerk van de backbone provide op locatie TeleCity2 problemen ondervonden door een DoS (Denial of Service).
Excuses voor het ongemak.